sunnuntaina, marraskuuta 29, 2009


Viikko 48 / 2009
Lumi ja haikeus

Olin kuluvan viikon irtiotossa kaamoksesta.
Olen maannut hotellissa, saunonut ja loikoillut altaissa ja syönyt valmiiksi tehdyt ateriat. Ei kovin ekologista, mutta minut nyt ladattu.

Lappi ja revontulet ovat minulle jotain saavuttamatonta. Olen käynyt siellä jo monesti, mutta seuraavalla kerralla yritän enemmän keskittyä ekomatkailuun, muutenkin kuin matkustamalla junalla.

Lumi ja etenkin sen puuttuminen edellistalvena on ollut minulle se herätyskello, joka havahdutti minut ilmastonmuutoksesta. Lumi on vettä- elämän perusedellytys ja siksi niin tärkeä, vaikken läheskään napapiirin väkeä olekaan. Näillä leveysateilla lumi on herkkää. On suuri merkitys onko lämpötila + vai -. Kahden asteen heitto muuttaa veden valkeaksi lumeksi ja päinvastoin- pysyvästi. Lumi on minulle ikimuistoista- lapsetkin muistavat ja kaipaavat ja osaavat ottaa siitä ilon irti.

Ylläksellä ja Kolarissa oli pikkujoulun kunniaksi kunnon adventtisohjo. Kotipuolessa Hesassa, nurmikko on vihreänä. Minulle on sama onko kyseessä luontainen säätilojen vaihtelu- olen ymmärtänyt paljon enemmän.

Itse olen kirjoitellut ymppäasioista kaksi vuotta. Olen tavallaan saavuttanut tavoitteeni ja ryhdyn madaltamaan blogini profiilia entisestään. Katson vielä, mitä viikon kuluttua alkavassa Kööpenhaminan ilmastokokouksessa saadaan aikaiseksi sitten haluan koota viikon kysymykset ja niihin tulleet vastaukset. Päivitän vuonna 2010 blogia valokuvatorstain teemoilla. Yritän syventää kuvia arjen ympäristötekoihin.

Lopuksi kokoan tähän sähköisiä joulukalenterilinkkejä adventin kunniaksi. Viikon kysymys on, mikä kalenteri vaikuttaa kiinnostavimmalta - >

Kirjastot, joita ei todellakaan saa ajaa alas !
...laittavat taas parastaan, tässä linkkikokoelma- suosittelen !
Positiivarien joulukalenteri

Joulukalenteri.org

Papunet kalenteri
Roina-arvontaa yhteishyvässä

3 kommenttia:

Savu kirjoitti...

»Lapin luonto luo outoa taikaa, se on...

Maelka kirjoitti...

Heips
Nyt alkaa myös uusi valokuvahaaste maanantaisin
Mustaa ja Valkoista
eli maailma mustavalkoisin kuvin. Osallistu sinäkin. Ensimmäinen aihe haasteeseen ma 07.12.09

Pisarat kirjoitti...

Joulukalenterikyselyyn vastauksia tuli neljä.
Vastaajista kahdella oli kuvakalenterit, yhdellä suklaa / namukalenteri ja yksi ei tarvinnut sellaista.
Kukaan ei äänestänyt sähköistä joulukalenteria eikä itsetehtyä tavarakalenteria.