Kokoan tänään Helsinkiläisille mahdollisia ENERGIAVINKKEJÄ, joita olen kuluneella viikolla itsekin käyttänyt. Kuvassa on talvinen taivas, jossa lämmitykseen poltettava kivihiili tupruaa ja suihkukone jättää vanansa.
Kirjoitukseni pyrkii olemaan kuvan energiakäyttötapojen vastakohtaa.
Helsingi energian MITTARIPALVELU:
Tein varauksen
mittareihin, joita voi maksutta lainata käyttöönsä viikoksi. Pintalämpötila- ja radonmittarit tarvitsevat pakkasta, joten talvella niitä joutuu jonottamaan. Mukaani sain kuitenkin kulutusmittarin, jota kohta ryhdymme kokeilemaan. Katsotaan, mitä mittarilukema ja aikaisempi arvaukseni sekä sähkömittarilukemaseuranta minulle opettavat.
Samalla suositelen Helsingin energian
ympäristösivujaonhan heillä
ympäristöpennisähköä ja
museovoimasähköäOma valintani on noistakin huolimatta edelleen
EkosähköPääkaupunkiseudun JULKINEN LIIKENNE:
HKL, Helsingin Kaupungin liikennelaitos vaihtui vuoden alussa
HSL,
Helsingin seudun liikenteeksi. Uudet päivitetyt sivut ovat entistä paremmat ja tukevat hyvää liikenneverkkoa. Vannoutunut autoilija saa olla eri mieltäkin, mutta tämä on minun arvoilleni sopiva liikkumistapa. Kertamaksulla aikusen matka on 2,50€ ja lapsen 1,20€ (myös kutsuliikenteen matkalla). Jos matkakorttiin on ladattu rahaa tai aikaa, hinta on vielä edullisempi.
Jouko-
kaupunginosalinjoja on 25. Lisäksi on tilattavana
kutsulinja-pikkubussit, jotka liikennöivät klo 7-17.30 Hakaniemi, Pasila, Kumpula, Koskela, Maunula, Pakila, ja Jakomäki, Puistola, Malmi sekä Laajasalo, Jollas, Tammisalo- alueilla.
Näillä liikenneyhteyksillä autottomuus on todellinen vaihtoehto, omat lähdöt ja paikat voi tallentaa ja hakupalvelu auttaa löytämään myös hyvän pyöräreitin ja arvioi siihen kuluvan ajan.
Uudella sivulla on myös ex YTV nyk HSY eli
Helsingin seudun ympäristöpalvelutLaitan sen ehdottomasti kestolinkkeihin, sivu sisältää mm. kierrätyspistehaun ja ilmanlaatutiedotuksen sekä paljon vinkkejä.
VR on ympäristöystävällinen, mutta ollut nyt muuten kovasti otsikoissa. Lähiliikennettäkin on haitannut junan törmääminen rautatieasemalla ja kovat pakkaset.
Lähijunat kulkevat mielestäni myöhästymisistä huolimatta melko tiheään, kohtuuhintaisesti ja isoa ihmismäärää kerralla kuljettaen. Jos sähkö tuottaan kestävällä tavalla (mm. jarrutusenergian takaisinsyöttö) ja junakalusto hankitaan siten että se kestää käyttöä pitkään, niin kestävät arvot vain paranevat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti