torstaina, toukokuuta 15, 2008

Toukokuun touhukasta ja kiireistä aikaa. Luonnossa tapahtuu jokapäivä kaikenlaista uutta, töissä pohditaan kesäajantoimintaa- kevättalkoissa puuhaillaan varastoihin kertyneet roinat kierrätykseen tai poistoon. Katselen poisheitettäviä tavaroita. Osa on tosiaan aivan selvästi jo käyttökelvotonta, mutta sittenkin näen paljon materiaalia, jota voisi ottaa talteen: Ruuveja, saranoita, kankaita yms. ja ennenkaikkea kaikkiin tavaroihin liittyviä muistoja.

Sitten vielä tuoreena asiana luokkakoon merkitys. Koulussa tehdään syksyä ajatellen jo järjestelyjä. Lasten luokkakoot suurenevat. Tehokasta ja taloudellistako ? Voiko opettaja lähteä reilusti yli kahdenkymmenen lapsen kanssa vaikkapa lähiluontoon niin, että retkikokemus olisi kenellekään taattu ? Kotonahan se ympäristönkin huolehtiminen ensisijaisesti opitaan, eihän se voi kouluntehtävä yksin ollakkaan, mutta tämäkin erityiskysymys tulee esille, kun opettaja puskee laumansa kanssa pysyäkseen laaditussa opetussuunnitelmassa. Täytyykin selvittää, miten ympäristökysymykset ovat peruskouluopetuksessa huomioitu...

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pystyyhän sitä tietenkin lähtemään, mutta kaikki muu jääkin mysteeriksi. Luontokokemukset lapsille ovat hyvinkin henkilökohtaisia, joten suuren ryhmän kanssa opettaja taitaa olla helisemässä. Järjestelemistä vaatii tai ainakin etukäteen kohteeseen tutustumista, jotta pystyy ohjaamaan siellä luonnossa. Good luck.

Anonyymi kirjoitti...

Itseni kohdalla suuren luokkakoon ja kireän opetusohjelman seuraukset ovat tulleet yhteiskunnalle myöhemmin todella kalliiksi. Kouluaikana turpaan tuli niin maan perkeleesti ja välillä ihan opettajien silmien edessä, heidän siihen puuttumatta. Yksi luokkakaveri on mielisairaalassa(jos on vielä hengissä?) ja itselläni on ollut rajua taistelua masennuksen kanssa matkan varrella. Fiksua säästöä!!