Aloitan HS kuukasiliitteen mainoksesta, jossa esitellään vuoden 2008 ekoauto Toyota Hybridiauto Prius. http://www.toyota.fi/Ajankohtaista/Uutiset/Ekoautovertailu_2008.aspx
Googlatessa huomaan, että yksityisessä blogissa mainitaan Helsingissä olevan kolme tankkauspistettä, mutta helpolla en muuta löytänyt. Mainoksesta eniten vaikuttaa lupaus, että auto on 90% kierrätettävä.
On varmasti olosuhteita, joissa auto on välttämätön ja jollain energialla hälytysajoneuvojen, jätekuljetusten ja joukkoliikenteenkin tulee toimia, siksi kehittelytyö on varmasti tarpeen ja kannatettava. Itselleni tulee vain enemän ajatusta kysyä itseltäni, olisiko minusta jollain perusteella minkäänlaisen auton hankkijaksi:
1. Monesti perustellaan, että lapset ovat syy hankkia auto. Kaupasta täytyy hakea enemmän tavaraa.
Suuret kertaostokset ovat todella ekologiaa ja meidänkin arkeamme, mutta kerran kuukaudessa olemme saaneet kyttöömme laina-auton tai sen voi vuokrata vaikka City car clubista tai mennä julkisilla isoon kauppaan ja tilata periltä taksi kuskaamaan ostokset kotiin.
2. Toisena perusteena lapsiperheissä on usein niin kiireistä, kiireellä lapset kouluun tai päiväkotiin ja yhtä kiireellä sotkevat kuravaatteet takakonttiin ja lapset siistinä autoon ja kotiin.
Minulla on ikävä kyllä kokemusta aamuisesta kiireestä, kun lasten kanssa juostaan puoli seitsemältä aamulla bussiin. Mutta selvisimme mainiosti. Onneksi sain elämäntilanteeni jälleen raiteilleen. Lapset saavat jokapäivä koulumatkallaan hyötyliikuntaa ja minusta he ovat jokapäiväisestä liikenteessä liikkumisesta myös oppineet parempaa silmää siellä kulkemiseen. Bussikortin käyttö ja lähimmät bussireiti ovat tulleet heille tutuiksi, eikä koskaa ole kuulunut valituksia että bussilla tai junalla meneminen olisi tylsää. Olen valinnut asuntomme sijainnin mm. työpaikkaani ja lasten kouluihin sellaiseksi, että pääsemme kävellen ja pyörällä. HS:ssä oli perjantaina 109cm:n miehen mielipide, että hän ei kulje bussilla koska farkkujen polvet kuluvat puhki. Kumppanini on vielä pidempi ja hyvin mahtuu bussiin. Mielipide oli juuri sellainen "tekosyyn makuinen", kaipa hänellä vastaavaa valitettavaa löytyisi yksityisautoilustakin, jos lähtisi etsimään.
3. Harrastukset ovat myös usein selityksenä auton välttämättömyyteen.
Miksi sitten on otettava sellaisia harrastuksia, joissa auto on välttämätön ? Eikö usein myös sellaiset harrastukset ole energiaa kuluttavampia esim. jääkiekko varusteineen ja jäähdytettävine jäähalleineen. Ainakin kimppakyydit olisi otettava tehokkaaseen käyttöön.
4. Kuten on selvinnyt kirjoittelen Helsingistä. Olen ymmärtänyt, että maalla se auto vasta välttämätön onkin ?! Olisi kiva kuulla hyviä perusteluja, en halua lähteä nimittäin ruotimaan toisten valintoja, mikäli niillä on hyvät argumentit.
Entiselle mökilleni 100km päähän pääsisin junalla tai bussilla ja loppumatkan taksilla. Ehkä sinne ei tulisi mentyä ihan joka viikonlopuksi, vaan tulisi viivyttyä pidempään. Jos nyt tulisi tilaisuus hankkia mökki, ottaisin kulkumahdolisuudet huomioon
5. Lomailu Suomessa vaatii ainakin autoa...?
Kuten ehkä muistatte Kilpisjärvelle ei meinaa kovin helpolla päästä, vaikka apuna olisi lapplands travelin myyntipalvelija. Kun tiedustelin maatilamatkoja, ruotsinkielinen Carola Pohjanmaan matkailutoimistossa vastasi lyhykäisyydessään, ettei Pohjanmaalla pääse mihinkään junalla. Eikö hän tosiaan ole kuullut, että juna kulkee Seinäjoelle, Lapualle, Vaasaan....
Tällainenko auton pitäisi olla
Ilmastoministeri nakertaa ilmastolakia
2 kuukautta sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti